Beech Baron B58, de multi engine simulator

De Beech Baron B58 is een allrounde TWIN. Het heeft de cockpit instrumenten, de performance en het vliegmodel dat vergelijkbaar is met andere meermotorige vliegtuigen. Deze simulator is dan ook uitermate geschikt voor de Multi Engine Instrument Rating (ME-IR) training. De cockpit is voorzien van een volledige IFR-cockpit. Het is bruikbaar voor de meeste oefensituaties. Zie hier algemene informatie over de B58.


Beech Baron B58

Het Pilot Operating Handbook B58 is te downloaden via onze documenten bibliotheek. Bestudeer het document om werkelijk te begrijpen hoe het vliegtuig werkt.

Opbouw van de TWIN simulator:

De TWIN simulator  heeft een Cockpit layout dat overeenkomst met de grootte van het echte vliegtuig. De instrumenten zijn geheel op schaal (1:1); Het beeld wordt geprojecteerd op een groot projectiescherm (715 x 240 cm) met 210° zichthoek en juist perspectief daardoor is de vliegbeleving optimaal.

De visuals zijn geoptimaliseerd en gekalibreerd waardoor de visual approaches en landings volledig overeenkomen met het beeld tijdens een échte vlucht. Speciaal is het effect hiervan merkbaar als er wordt gevlogen in bergachtig gebied.

Het vliegtuig is geschikt voor 2 personen in de cockpit en ook nog 2 observers die mee kunnen kijken tijdens de vlucht. Het realistisch geluidssysteem zorg voor een optimale beleving van de vliegomstandigheden.

De volgende vlieg instrumenten zijn in de cockpit aanwezig:

  • VOR 1 en 2;
  • DME 1 en 2;
  • ADF;
  • Dual Engine Throttle quadrant met prop en mixture controls;
  • Overhead panel;
  • Dual COM (COM1, COM2);
  • Audiopanel voor beacon identing
  • Trainingsmogelijkheden

Trainingsmogelijkheden:

De Beech Baron is voor beginners een echte uitdaging! De snelheden liggen veel hoger dan de eenmotorige vliegtuigen zoals de Cessna172. Als je behoort tot de groep flightsimmers dan kan het zijn dat je de Beech al eens hebt gevlogen maar nog geen ervaring hebt met bijvoorbeeld een motorstoring tijdens de take off. Dat is een pittige situatie die kan optreden in de echte wereld. Probeer het eens uit met een begeleider erbij. Je wordt er een veel betere flightsimmer van. De theorie en de pratkijk zijn interessante uitbreidingen van je kennis en vaardigheden en houdt bovendien je hobby interessant.

Voor (aankomende) beroepspiloten is het leren vliegen en ook het bijhouden van je kennis en vaardigheden een verplichting. Je Multiengine-Instrumente rating is een belangrijk papier als je beroepspiloot wilt worden/blijven. Je moet blijven trainen om de kennis en vaardigheden op een hoog peil te houden anders wordt het examen een struikelblok in je verdere carrière.

Hieronder staan een aantal mogelijke oefeningen die je kunt doen met de Beech Baron B58:

  • Interceptie- en holdings;
  • QDM/QDR procedures;
  •  ‘Raw data’ ILS;
  • N-1 procedures;
  • Aborted take-offs en go-arounds, basic failure management (MCC);
  •  Start-up (cold&dark), taxiprocedures;
  • Briefings, drills;
  • Engine failures
  • Night operations.

Instructor station

  • Nauwkeurig instelbare wolkenbasis, visibility en windvector;
  • NAV-database met tienduizenden vliegvelden, inclusief NAVAIDS;
  • Failures instelbaar;
  • time datalogging en printouts na de vlucht (optional);
  • Night operations;
  • Radarscherm voor ATC en vectoring;
  • Instant repositioning;
  • Flight performance monitoring.