Nieuws

Norwegian B737-800 Approach and landing London Gatwick (Cpt. van Kampen)

Aerobatic oefeningen (30 maart 2021) zuidelijk van het vliegveld Rotterdam.

Aerobatic excercises

Er is een nieuwe video samengesteld over het maken van een VFR navigatieplan.

VFR navigatieplan maken

Uitleg over de liftformule en over de stall.

Liftformule en stall

Uitleg op het Smartboard over de Angle of Attack
ofwel de invalshoek van een luchtstroom.

Angle of Attack

We hebben een nieuwe videoinstructie gemaakt.

Crosswind (X-wind) is altijd uitdagend zeker met

een klein vliegtuig en veel wind. Kijk hier hoe je

het kunt aanpakken.

Video instructie X-wind

20190724 140804 e1564315569799We hebben een Throttle Quadrant geinstalleerd van FSC (FlightSimulatorCompany in Italië).

Een aantal aanvullende features t.o.v. de oude thottles:

  • High fidelity positionsensors (accurate metingen)
  • backlighting
  • Realistic Reverser handles (zijn gelockt zolang Throttles niet op IDLE staan)
  • realistic Speed brake slot (uittrekken om in “arm” te zetten en een lock tijdens de vlucht tot Flight IDLE)
  • Trim cutout switches both operational
  • Parking brake fully functional (light and position)
  • Flaps bridges at 5 and 15 installed
  • High speed trim wheels (kijk uit voor je knieen)
  • Trimindicator fully functional (dus niet meer op de Lower EICAS)
  • Friction system op de autothrottle (smooth and secure operation)

Een filmpje van het uitpakken en installeren:

Nieuwe Throttle Quadrant geinstalleerd

Op 30 maart heeft “Pilots for Charity” op de Hoogvliegersdag in Eindhoven een cheque ter waarde van €1570,- overhandigd aan Peter Bakker van de stichting Hoogvliegers. ProSim4u-vliegsimulaties was een van de sponsoren.

Pilots for Charity

Alweer de 2e(!) groep van de studie vereniging Amsterdam Aviation Association (SVAAA) bij ons op bezoek. Zij hebben op elke simulator gevlogen. Het was een leuk en leerzame ervaring volgens de meeste aanwezigen.
SVAAA-groep

SVAAA op bezoek

And the winner is …..

tijdens de Reismedia Beroepenbeurs voor de luchtvaart hebben we 3 prijzen verloot. De winnaar van de Cessna172 introductievlucht is Lukas Ntambala geworden en hij vloog met ons mee van Lelystad naar Almere, waar hij woont. Zie hier een video van zijn vlucht.

Winnaar verloting Cessna172 introvlucht

VR piloot beroepenbeurs 3 november 2018

Beroepenbeurs voor de Luchtvaart

ProSim4u – vliegsimulaties is aanwezig geweest op de Beroepenmarkt van 3 november 2018 in het Corendo Village Hotel in Badhoevedorp, bij Schiphol.

Bezoek de website of Klik hier om informatie te krijgen over dit  event: www.beroepenmarkt.nl

We hebben velen (aankomend) piloten laten vliegen op een Virtual Reality simulator. Bij een verloting zijn drie winnaars getrokken. Zij krijgen resp. een priveles op de Cessna 172 – simulator, de Beech Baron – simulator en de Boeing 737-800 simulator.

 

Beroepenmarkt luchtvaart

Vliegen boven Schiphol mag wel maar alleen na toestemming van de torenverkeersleider. En op 25 april jl. mocht het zowaar. Dat leverde leuke beelden en interessante R/T (Radiotelefonie).

Vliegen boven Schiphol

Hoogte en snelheidscontrole

Een vliegtuig is moeilijker te besturen dan een auto. Dat komt niet alleen om dat de cockpit ingewikkelder is, meer knopjes bevat. Het werkelijke, achterliggende, probleem is dat een auto en een vliegtuig fundamenteel verschillen in hun reactie op correcties van hun bestuurder.

Zowel auto’s als vliegtuigen hebben motoren die zorgen voor de voortstuwing. Als je de motor van een auto harder laat werken (“gas geeft”) dan gaat de auto sneller rijden. Als je de motor(en) van een vliegtuig harder laat werken gaat het vliegtuig echter stijgen. Dit is dus een heel andere reactie en dat maakt het vliegen zoveel uitdagender dan autorijden.

We hebben in een vliegtuig niet onafhankelijke controls voor hoogte en snelheid. Beide parameters zijn namelijk aan elkaar gekoppeld via de wetten van de aerodynamica. Natuurlijk kun je een vliegtuig sneller laten vliegen door de yoke naar voren te duwen, dan zal je zeker versnellen. Het probleem is dat de hoogte van het vliegtuig als gevolg hiervan ook afneemt. Dit is dus zeker geen goede methode om te versnellen.

Een vliegtuig op een vooraf bepaalde vaste hoogte én op een vooraf bepaalde vaste snelheid te laten vliegen is een opgave en een uitdaging voor iedere (auto)piloot. Er is (vaak) een subtiele combinatie van twéé controls nodig: de juiste instelling van throttle én yoke. Hoe pak je dat aan als (auto)piloot? Dáár probeert dit artikel een inzichtelijk antwoord op te geven:

PDF: Hoogte en snelheidscontrole theorie

Snelheid en hoogte controle

In het begin van januari 2018 hebben we de nieuwe gekoppelde yokes ingebouwd. Nu dus nog meer kwaliteit voor de zelfde prijs!

Dual linked control yoke in gebouwd

NOTACHAM jaargang 71 nr 10 november december 2017 Leden van de vliegclub Hilversum op bezoek bij ProSim4u.

ACHA bezoekt ProSim4u
Pilotentekort (NOS Journaal)

De route die ik heb gevlogen staat in de animatie. Binnenkort ook videobeeld van deze vlucht vanuit de cockpit.

Actual instrumentflight EHRD (route)

Fixed base simulators zijn prima apparaten!

Lees het artikel van Frank versteegh in het magazine ” Vliegen in Nederland” nr. 2 Jaargang 3 2017.

Fixed sims

Fixed based simulators

Full Flight Simulator sessie op 23 februari 2017

Full Flight Simulator sessie op 23 februari 2017

Vanavond met Leo, Maurice, Erik en Toon de Full Flight Boeing 737NG gevolgen bij FSC te Schiphol Oost. Interessante vluchten en vele scenario’s zoals TCAS en upset recovery’s.

Full Flight Sessie 23 feb 2017
TU Delft lezing

TU Delft lezing

Op dinsdagmiddag 14 februari heeft ProSim4u een lezing gehouden bij de TU Delft richting lucht- en ruimtevaart. Enkele tientallen studenten waren zeer geinteresseerd in het onderwerp: Vliegtuig Simulatoren.

Lezing TU Delft Lucht- en Ruimtevaart

prosim4u 38Op 3 januari 2017 meteen al weer een goed begin! Een hele leuke sessie gevlogen in de Full Flight Simulator op Schiphol Oost. Veel gedaan… Schiphol, Innsbruck… echt heel realistisch.

Full Flight Experience

ga-simulator-prosim4u-vliegsimulatiesDe simulator voor General Aviation (SINGLE EN TWIN) is nu helemaal klaar. Er is een mooie striping aangebracht in de kleuren van ProSim4u – vliegsimulaties.

General Aviation Simulator

Vrijdagavond 11 november 2016 Night VFR gevlogen op Rotterdam in de PH-SVP. In de video de (ILS-)approach baan 06 gevolgd door een Touch&Go.

Night VFR op Rotterdam

Aerobatics boven de Maasvlakte Aerobatics boven de Maasvlakte

Vanmiddag weer even heerlijk “buiten spelen” in de Aerobatics Robin van de vliegclub Rotterdam. Boven de Maasvlakte tussen 2000 ft en FL55. Vitamine-G is weer helemaal op peil.

Aerobatics boven de Maasvlakte
certificaatuitreiking

cursisten Flightmanagement

Deze heren hebben het felbegeerde certificaat behaald voor de cursus Boeing 737-800 Flightmanagement.

Cursus Flightmanagement Boeing 737-800

20151120_173202De trotse cursisten van de cursus Flightmanagement Boeing 737-800. LNAV en VNAV kent geen geheimen meer voor deze drie heren. Na een lange intensieve cursusdag met theorie en praktijk werden de certificaten uitgereikt. Proficiat Fred, Peter en Arnold!

Certificaten Flightmanagement cursus

Opstelling leslokaalIn het leslokaal kun je als groep meekijken en -luisteren met wat er in de de cockpit gebeurt. Er is 100% zicht op de instrumenten en op een moving map kan het vliegtuig worden gevolgd. Meteo, failures en ATC-verkeersleiding worden vanuit het lokaal geregeld.

Lessen Boeing 737-800

FPA Holland afdeling ICT

De ICT afdeling van AFP Holland was bij ons op bezoek voor een bedrijfstuitje. De heren maakten kennis met zowel de General Aviation simulator als de Boeing 737-800. Het was niet altijd makkelijk maar wel altijd leuk om te doen.

FPA Holland op bezoek bij ProSim4u – vliegsimulaties

De Boeing 737-800 is en blijft een heel mooi toestel en zeker als er dan ook nog eens de ProSim4u “kleuren” op staan. Boeing 737-800 in ProSim4u livery klein formaat

Boeing 737-800 in ProSim4u livery

Curved screen GA simDit is het nieuwe projectiescherm van de GA-Simulator. We gaan in deze simulator werken met 3 hoog resolutiebeamers. De computer is al in huis. We gebruiken Pepare3D Professional v 3.0 en ook een yoke mét control-loading. Een belangrijke upgrade dus voor iedereen die serieus zijn vliegvaardigheden wil komen oefenen.

Nieuwe GA-simulator ruimte

20150418 PS4u  (28)Zes piloten van V-bird virtual airline hebben zich zaterdag 18 april 2015 uitstekend vermaakt tijdens een aantal leerzame simulatorsessies in de Cessna 172 en Boeing 737 simulatoren. Zie http://www.vbirdva.com/ voor meer informatie over hun activiteiten.

Groepsarrangement V-bird virtual airline

Flightsystems B737Arnold, Peter en Fred hebben op 11 april 2015 de cursus Flightsystems Boeing 737-800 gevolgd. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: Autopilot (A/P), Autothrottle (A/T), flightdirector (FD), MCP en EFIS, Primairy Flightdisplay (PFD), Flightmode Annunciations (FMA), Flightmanagement systeem (FMS), Control and display unit’s (CDU’s), Navigation Display (ND), LNAV basis procedures

Flightsystemscursus Boeing 737-800

MCC groep maart 2015Op 27 maart 2015 is de eerste cursus”MCC introductie” afgesloten met deze groep piloten.

Er is 5 weken hard gestudeerd en met veel plezier en inzet geoefend op deze boeiende materie.

Bill van Dijk (5e persoon vanaf links) heeft met zijn enorme theorie- en praktijkervaring er een zeer leerzame cursus van gemaakt.

Als je ook wilt deelnemen aan een MCC cursus schrijf dan een mail naar info@prosim4u.nl

MCC cursus maart 2015

Workshop ATSOp 17 januari jl. was de eerste workshop “Luchtverkeersleiding”. Na een theoretische inleiding over Air Traffic Services werd er ook nog praktisch geoefend met Radio Telefonie (R/T). Wil je ook zo’n workshop bijwonen? Schrijf je nu in!

Workshop “Luchverkeersleiding”

Luchtvaartkaarten

Luchtvaartkaarten zijn onhandig grote stukken papier die je in de cockpit pas handig kunt gebruiken als je ze op de juiste manier vouwt tot een kleiner formaat. In deze instructievideo leg ik een van de handige manieren uit.

Instructievideo: luchtvaartkaart

Black_Render IRIS dynamics

We hebben voor de GA-simulator een control loading yoke in bestelling bij IRIS Dynamics. De yoke is al heel lang in bestelling maar de verwachte levering is in de maand januari 2015.

Control loading yoke

VCR op bezoek bij Prosim4u-vliegsimulaties

Beroepspiloten moeten blijven trainen, dat blijkt wel uit het item van het NOS 8-uur journaal van donderdag 6 november jl. Zij moeten blijven trainen om de juiste acties uit te voeren bij een “upset-recovery. Dat moet in het echte vliegtuig maar ook op de simulator.

Beroepspiloten moeten blijven trainen.

VCR op bezoek bij Prosim4u-vliegsimulaties

Op 19 oktober jl. was de tweede groep piloten van de Vliegclub Rotterdam bij ProSim4u-vliegsimulaties te gast. Alle piloten hebben kennis gemaakt met de Cessna 172 simulator en de Boeing 737 simulator. Het was een interessante en leerzame middag. Iedereen heeft zich uitstekend vermaakt. Een aantal piloten is zeker van plan om nog eens terug te komen.

Vliegclub Rotterdam op bezoek

fsw-banner2014

ProSim4u – vliegimulaties zal zaterdag de hele dag aanwezig zijn op het komende Flightsimulatorweekend in Lelystad. We hebben geen stand maar lopen rond om zoveel mogelijk flightsimmers persoonlijk te spreken. Peter Visser is aanwezig, zijn mobiel staat aan (06-45202185) dus maak op de dag zelf een afspraak.

Aanwezig op Flightsim weekend 1 en 2 november