Norwegian B737-800 Approach and landing London Gatwick (Cpt. van Kampen)
Nieuws
Aerobatic oefeningen (30 maart 2021) zuidelijk van het vliegveld Rotterdam.
Aerobatic excercises
Er is een nieuwe video samengesteld over het maken van een VFR navigatieplan.
VFR navigatieplan maken
Uitleg over de liftformule en over de stall.
Liftformule en stall
Uitleg op het Smartboard over de Angle of Attack
ofwel de invalshoek van een luchtstroom.
Angle of Attack
We hebben een nieuwe videoinstructie gemaakt.
Crosswind (X-wind) is altijd uitdagend zeker met
een klein vliegtuig en veel wind. Kijk hier hoe je
het kunt aanpakken.
Video instructie X-wind
We hebben een Throttle Quadrant geinstalleerd van FSC (FlightSimulatorCompany in Italië).
Een aantal aanvullende features t.o.v. de oude thottles:
- High fidelity positionsensors (accurate metingen)
- backlighting
- Realistic Reverser handles (zijn gelockt zolang Throttles niet op IDLE staan)
- realistic Speed brake slot (uittrekken om in “arm” te zetten en een lock tijdens de vlucht tot Flight IDLE)
- Trim cutout switches both operational
- Parking brake fully functional (light and position)
- Flaps bridges at 5 and 15 installed
- High speed trim wheels (kijk uit voor je knieen)
- Trimindicator fully functional (dus niet meer op de Lower EICAS)
- Friction system op de autothrottle (smooth and secure operation)
Een filmpje van het uitpakken en installeren:
Nieuwe Throttle Quadrant geinstalleerd
Op 30 maart heeft “Pilots for Charity” op de Hoogvliegersdag in Eindhoven een cheque ter waarde van €1570,- overhandigd aan Peter Bakker van de stichting Hoogvliegers. ProSim4u-vliegsimulaties was een van de sponsoren.
Pilots for Charity
And the winner is …..
tijdens de Reismedia Beroepenbeurs voor de luchtvaart hebben we 3 prijzen verloot. De winnaar van de Cessna172 introductievlucht is Lukas Ntambala geworden en hij vloog met ons mee van Lelystad naar Almere, waar hij woont. Zie hier een video van zijn vlucht.
Winnaar verloting Cessna172 introvlucht
Beroepenbeurs voor de Luchtvaart
ProSim4u – vliegsimulaties is aanwezig geweest op de Beroepenmarkt van 3 november 2018 in het Corendo Village Hotel in Badhoevedorp, bij Schiphol.
Bezoek de website of Klik hier om informatie te krijgen over dit event: www.beroepenmarkt.nl
We hebben velen (aankomend) piloten laten vliegen op een Virtual Reality simulator. Bij een verloting zijn drie winnaars getrokken. Zij krijgen resp. een priveles op de Cessna 172 – simulator, de Beech Baron – simulator en de Boeing 737-800 simulator.
Beroepenmarkt luchtvaart
Video van VFR Rotterdam – Seppe touch&go’s
Touch & Go’s op Seppe (EHSE)
Vliegen boven Schiphol mag wel maar alleen na toestemming van de torenverkeersleider. En op 25 april jl. mocht het zowaar. Dat leverde leuke beelden en interessante R/T (Radiotelefonie).
Vliegen boven Schiphol
Hoogte en snelheidscontrole
Een vliegtuig is moeilijker te besturen dan een auto. Dat komt niet alleen om dat de cockpit ingewikkelder is, meer knopjes bevat. Het werkelijke, achterliggende, probleem is dat een auto en een vliegtuig fundamenteel verschillen in hun reactie op correcties van hun bestuurder.
Zowel auto’s als vliegtuigen hebben motoren die zorgen voor de voortstuwing. Als je de motor van een auto harder laat werken (“gas geeft”) dan gaat de auto sneller rijden. Als je de motor(en) van een vliegtuig harder laat werken gaat het vliegtuig echter stijgen. Dit is dus een heel andere reactie en dat maakt het vliegen zoveel uitdagender dan autorijden.
We hebben in een vliegtuig niet onafhankelijke controls voor hoogte en snelheid. Beide parameters zijn namelijk aan elkaar gekoppeld via de wetten van de aerodynamica. Natuurlijk kun je een vliegtuig sneller laten vliegen door de yoke naar voren te duwen, dan zal je zeker versnellen. Het probleem is dat de hoogte van het vliegtuig als gevolg hiervan ook afneemt. Dit is dus zeker geen goede methode om te versnellen.
Een vliegtuig op een vooraf bepaalde vaste hoogte én op een vooraf bepaalde vaste snelheid te laten vliegen is een opgave en een uitdaging voor iedere (auto)piloot. Er is (vaak) een subtiele combinatie van twéé controls nodig: de juiste instelling van throttle én yoke. Hoe pak je dat aan als (auto)piloot? Dáár probeert dit artikel een inzichtelijk antwoord op te geven:
PDF: Hoogte en snelheidscontrole theorie
Snelheid en hoogte controle
In het begin van januari 2018 hebben we de nieuwe gekoppelde yokes ingebouwd. Nu dus nog meer kwaliteit voor de zelfde prijs!
Dual linked control yoke in gebouwd
Pilotentekort (NOS Journaal)
De route die ik heb gevlogen staat in de animatie. Binnenkort ook videobeeld van deze vlucht vanuit de cockpit.
Actual instrumentflight EHRD (route)
Fixed base simulators zijn prima apparaten!
Lees het artikel van Frank versteegh in het magazine ” Vliegen in Nederland” nr. 2 Jaargang 3 2017.
Fixed based simulators
Vrijdagavond 11 november 2016 Night VFR gevlogen op Rotterdam in de PH-SVP. In de video de (ILS-)approach baan 06 gevolgd door een Touch&Go.
Night VFR op Rotterdam
De trotse cursisten van de cursus Flightmanagement Boeing 737-800. LNAV en VNAV kent geen geheimen meer voor deze drie heren. Na een lange intensieve cursusdag met theorie en praktijk werden de certificaten uitgereikt. Proficiat Fred, Peter en Arnold!
Certificaten Flightmanagement cursus
Dit is het nieuwe projectiescherm van de GA-Simulator. We gaan in deze simulator werken met 3 hoog resolutiebeamers. De computer is al in huis. We gebruiken Pepare3D Professional v 3.0 en ook een yoke mét control-loading. Een belangrijke upgrade dus voor iedereen die serieus zijn vliegvaardigheden wil komen oefenen.
Nieuwe GA-simulator ruimte
Arnold, Peter en Fred hebben op 11 april 2015 de cursus Flightsystems Boeing 737-800 gevolgd. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: Autopilot (A/P), Autothrottle (A/T), flightdirector (FD), MCP en EFIS, Primairy Flightdisplay (PFD), Flightmode Annunciations (FMA), Flightmanagement systeem (FMS), Control and display unit’s (CDU’s), Navigation Display (ND), LNAV basis procedures
Flightsystemscursus Boeing 737-800
Op 27 maart 2015 is de eerste cursus”MCC introductie” afgesloten met deze groep piloten.
Er is 5 weken hard gestudeerd en met veel plezier en inzet geoefend op deze boeiende materie.
Bill van Dijk (5e persoon vanaf links) heeft met zijn enorme theorie- en praktijkervaring er een zeer leerzame cursus van gemaakt.
Als je ook wilt deelnemen aan een MCC cursus schrijf dan een mail naar info@prosim4u.nl
MCC cursus maart 2015
Binnenkort starten we met een serie van General Aviation workshops. Kom een avond bijleren. Alle workshops vinden plaats op maandagavond. Kijk hier voor een beschrijving van alle workshops.
Workshops General Aviation (1e helft 2015)
Op 17 januari jl. was de eerste workshop “Luchtverkeersleiding”. Na een theoretische inleiding over Air Traffic Services werd er ook nog praktisch geoefend met Radio Telefonie (R/T). Wil je ook zo’n workshop bijwonen? Schrijf je nu in!
Workshop “Luchverkeersleiding”
Beroepspiloten moeten blijven trainen, dat blijkt wel uit het item van het NOS 8-uur journaal van donderdag 6 november jl. Zij moeten blijven trainen om de juiste acties uit te voeren bij een “upset-recovery. Dat moet in het echte vliegtuig maar ook op de simulator.
Beroepspiloten moeten blijven trainen.
Op 19 oktober jl. was de tweede groep piloten van de Vliegclub Rotterdam bij ProSim4u-vliegsimulaties te gast. Alle piloten hebben kennis gemaakt met de Cessna 172 simulator en de Boeing 737 simulator. Het was een interessante en leerzame middag. Iedereen heeft zich uitstekend vermaakt. Een aantal piloten is zeker van plan om nog eens terug te komen.
Vliegclub Rotterdam op bezoek
ProSim4u – vliegimulaties zal zaterdag de hele dag aanwezig zijn op het komende Flightsimulatorweekend in Lelystad. We hebben geen stand maar lopen rond om zoveel mogelijk flightsimmers persoonlijk te spreken. Peter Visser is aanwezig, zijn mobiel staat aan (06-45202185) dus maak op de dag zelf een afspraak.