Noodsituaties en unusual attitudes

Een veel getrainde noodsituatie in de kleine luchtvaart is een motorstoring. De noodzakelijke handelingen worden goed ingestudeerd. Vanzelfsprekend kan tijdens de training in het echt de motor niet worden uitgezet en wordt dit dus niet te zwaar geoefend. De veiligheid mag niet in het geding komen! Een motorstoring na de start zal bijvoorbeeld vrijwel altijd verwacht worden, en dan vanuit een rechte stabiele klimvlucht worden geoefend. In een echte noodsituatie zal dit echter niet altijd zo mooi voorspelbaar zijn of in een stabiele situatie gebeuren en de motor is dan dus wél echt gestopt.

Overtrek / stall

Ook worden veel overtrek oefeningen gedaan. Ook daarvoor geldt dat deze vanzelfsprekend onder gecontroleerde omstandigheden volkomen verwacht en niet te ver worden doorgevoerd. Er wordt gewaarschuwd voor een wingdip, maar niet altijd wordt ook gedemonstreerd wat daarbij gebeurd. Het gevolg is dat veel piloten toch wat angst hebben voor een op zich onschuldige naderende overtrek. Paniek licht dan op de loer.

Oefenen, oefenen, oefenen

Gelukkig komen noodsituaties in werkelijkheid zelden voor. Maar oefenen is altijd goed. Met onze VR-simulatie kun je veilig en verantwoord ook situaties oefenen die plaatsvinden op een minder goed en stabiel moment van de vlucht. En je kunt de noodsituatie tot en met de, goede, afloop uitvoeren. Wat te doen bij een motorstoring in een steile klimvlucht terwijl je een bocht indraait? En bij een wingdip in de dalende bocht naar final? En je kunt ook eens een landing buiten de luchthaven oefenen tot en mét de landing: als je de wielen veilig aan de grond zet is er geen twijfel meer of je het wel of niet had gered. Bij deze noodsituaties zul je, net als bij het echte vliegen, waar nodig/gewenst de benodigde procedurele handeling benoemen maar niet doen.

noodlanding

Gelukkig vlakbij Seppe

Er zijn een paar kernzaken die al bij de opleiding geleerd zijn, maar (opnieuw?) aangescherpt worden in wat korte briefings:
– wat is overtrekken, en hoe te herstellen
– wat is een unusual attitude, en hoe te herstellen
– hoe de glijvlucht bij een motorstoring te plannen

De oefeningen bestaan onder meer uit:
– doorgezette overtrek tot en met wingdip
– incipient spin en recovery
– overtrek in een bocht met vermogen
– overtrek in een dalende bocht zonder vermogen (de beruchte ‘final turn’)
– motorstoring na de start (en waarom terugkeren nooit een goed idee is ..)
– motorstoring in het circuit, en bij een overland vlucht

VR is hierbij een uitstekende evaluatietool. Je kunt je vlucht stoppen, terugspoelen, afspelen en statistieken bekijken van de gevlogen route: hoogte, richting, snelheid, verticale snelheid etc.

NB: als piloot zou je deze oefeningen ook eens in de ‘echte’ praktijk gedaan moeten hebben. Het is goed voor je zelfvertrouwen om te leren wat te doen in ‘ongewone’ situaties. Kennis is zelfvertrouwen, en zelfvertrouwen voorkomt paniek. En paniek is vaak de oorzaak van echte noodsituaties … Daarom zullen wij de unusual attitudes training graag ook in de praktijk geven. Vraag hier gerust naar!

NB: deze ‘Upset prevention and recovery training’ oftewel de UPRT (denk aan ‘upright’) zal vrijwel zeker door EASA verplicht gesteld gaan worden voor alle vliegopleidingen.