Net zoals een slipcursus je helpt om een betere chauffeur te worden, kun je RAW data training gebruiken om een betere piloot te worden. Natuurlijk is het niet voor niets dat er aan boord van de moderne vliegtuigen allerlei hulpmiddelen aanwezig zijn. Er is een autopilot, een autothrottle, autotrim en er zijn flightdirectors. Al deze hulpmiddelen bewijzen hun diensten, vooral als de workload in de cockpit oploopt, bijvoorbeeld ten gevolge van systeemstoringen.

De schaduwkant van automatisering

Er zijn overduidelijke voordelen bij het (juiste) gebruik van automatisering tijdens het vliegen. Er is echter ook een schaduwkant die zo langzamerhand steeds meer zichtbaar wordt: door “de automaat” altijd te (moeten) gebruiken neemt je vermogen om het vliegtuig als piloot “op de hand” te vliegen steeds verder af. Luchtvaartmaatschappijen (en hun verzekeraars) eisen steeds vaker van hun flightcrews dat het vliegtuig op de automatische piloot moet worden gevlogen.

Dat kan doorgaan tot een punt waarop je je alleen nog comfortabel voelt als je het vliegtuig op de automatische piloot kunt vliegen. Er zijn en blijven echter bepaalde systeemstoringen die  geautomatiseerd vliegen gevaarlijk of zelfs onmogelijk kunnen maken. Er rest dan geen andere optie dan “op de hand” verder te vliegen en dán is het goed als je het ook kán.

Voorbereiding op grading en assessments

Tijdens een grading/assessement worden piloten vaak opgedragen om één of meerdere manoeuvres RAW data te vliegen, zoals:

  • een take off
  • Standard Instrument Departure
  • ILS approach (al dan niet op één motor)

Tijdens deze testen blijkt al gauw of een piloot begrip heeft van de aerodynamica van een grote Jet en of de kandidaat dus echt een “goede” piloot is of niet. Want dat is uiteindelijk toch het belangrijkste doel van de grading “selectie van de beste kandidaat”.

Training, training, training!

RAW data training is betrekkelijk eenvoudig: je hebt de yoke in je ene hand, de throttle in je andere hand en verder zie je drie bugs voor airspeed, heading en altitude in de PFD. Elke correctie moet door jouzelf worden bedacht, uitgevoerd en gecheckt. Dat bedachtzaam uitvoeren van correcties is noodzakelijk, omdat enerzijds de massa van het vliegtuig erg groot is en anderzijds de krachten die je ter beschikking hebt ook erg groot zijn. De instrumentscan is daarbij cruciaal en ook het aerodynamische begrip wordt op de proef gesteld tijdens RAW data-operatie. Hier geldt zeker het credo “oefening baart kunst”.

Meer informatie over RAW data training

Wilt u graag meer informatie over onze RAW data training? Neem dan gerust contact met ons op. En wilt u graag een flightsimulator reserveren? Ga dan naar ons online reserveringssysteem en maak direct een afspraak. Wij verheugen ons op uw komst!