Inleiding tot Upset Prevention and Recovery Training (UPRT)

boeing zonder achtergrondpiper seneca zonder achtergrondcessna172 zonder achtergrond klein

 

 

 

 

 

Inleiding

Loss of control in flight (LOC-I) is een ernstig fenomeen in de luchtvaart dat helaas toch nog vaak voorkomt. Er zijn veel mogelijke redenen waarom een piloot of een crew controle kan verliezen over het vliegpad. LOC-I kan ontstaan door een technisch mankement of het kan bijvoorbeeld komen doordat de piloot eventjes afgeleid is door iets dat zich in of buiten de cockpit afspeelde. Ook een abrupte uitwijk maneuvre tijdens slowflight (in het verkeercircuit) kan een upset veroorzaken.  Hoe dan ook en in welk vliegtuig je ook vliegt: upset prevention en recovery is een belangrijke vaardigheid voor iedere piloot. Zowel voor de beroepsvlieger als de sportvlieger in de General Aviation.

De beroepsvlieger krijgt recoverytraining tijdens de opleiding maar voor de General Aviation piloot of de serieus geïnteresseerde flightsimmer is er minder aanbod aan trainingsmogelijheden. Er is een ” 180-degrees-turn”  om vanuit een IMC situatie (“per ongeluk een wolk in vliegen”)  terug te keren naar VMC (op zicht vliegen). Dit is een verplichte standaardmaneuvre voor het PPL-examen. Het is verstandig om deze procedure ook regelmatig te oefenen. In de simulator kunnen dit soort scenario’s geoefend worden.

cursusinhoud

ProSim4u – vliegsimulaties heeft daarom een korte dagcursus ontwikkeld waarbij de theorie wordt behandeld en direct daarna de praktijk (in de simulator) wordt geoefend. Het is een intensieve cursus die wordt gegeven aan een groep van maximaal 3 piloten. Uiteraard kan na deze cursus verder worden getraind. We bekijken op dit moment de mogelijkheden om e.e.a. in een aerobatics vliegtuig te gaan oefenen onder leiding van een gecertificeerde instructeur. Dit deel zou dan buiten het bestek van deze UPRT-cursus van 1 dagdeel vallen.

programma

Het programma richt zich allereerst op het voorkomen van upsets, vervolgens op het herkennen van een upset  en ten slotte richten we ons op het herstellen van een volledig ontwikkelde upset zodat we het vliegtuig kunnen laten terugkeren naar een gecontroleerd vliegpad. We doen hierbij de diverse vliegoefeningen afwisselend in VMC (op zicht) en IMC (op instrumenten) condities. De cursus duurt één dag en de kosten zijn € 200,= p.p. inclusief lunch, schriftelijk cursusmateriaal en twee simsessies van ca. 40 minuten individuele oefentijd op de GA-simulator.

Belangstellenden kunnen zich aanmelden via info@prosim4u.nl

(met de kandidaten wordt in overleg een geschikte cursusdatum vastgesteld.)